Otomobiliniz İçin Genel Bakım Önerileri
Yedek lastik de dahil olmak üzere lastik havaları, sağlam bir basınç-ölçer yardımıyla iki haftada bir kontrol edilmelidir.
Lastik havaları lastikler soğukken kontrol edilmelidir. Araç hareket halindeyken lastiklerde, bazen %20’den daha fazla bir basınç artışı olur. Bu normaldir ve tasarım standartlarında dikkate alınmıştır.
Aracın farklı aksları için farklı basınç değerleri tavsiye ediliyorsa (belli bir aksa takılan lastikler her zaman aynı basınçta olmalıdır), yedek lastik basıncı, eğer aynı tip bir lastikse, tavsiye edilen en yüksek basınç değerinden en az 0,3 bar daha yüksek olmalı ve araca takıldığında gerekli basınç ayarı yapılmalıdır. Yedek lastik/tekerlek donanımlarının araca takılı ve kullanılmakta olan donanımlardan farklı olması halinde, lastik üreticisine başvurunuz.
Islak yolda lastik tabanı ile yol yüzeyi arasında sıkışan suyun atılamaması nedeniyle, lastikle yol arasındaki temasın kaybolmasıdır.
1. Bozuk ve taşlı yollarda yüksek hız yapmayın. Ayrıca ani ve sert frenden aracı hızlı kaldırıp patinaj yapmaktan kaçının. Aksi halde lastiklerde düzensiz ve erken aşınmalar meydana gelir.
2. Lastiğinizi keskin kaldırım kenarlarına sürtmekten kaçının. Lastiğin gövdesini oluşturan kordların çok hafif hasar görmesi bile üzerinde yüründüğünde lastikte tehlikeli olabilecek büyük arızalara sebep olabilir.
3. Otomobilinizi kullanırken yoldaki çukurlara ve tümseklere dikkat edin. Mümkünse kaldırıma park etmekten kaçının.
4. Sıcak havada ve ağır yüklü durumlarda yüksek sürat yapmayın. Havanın sıcak olması ağır yük ve yüksek süratten ötürü fazla ısınan lastiğin soğumasını zorlaştırır.
5. Aracınızda uygun olmayan yüklemeden kaçının. Dengesiz yük dağılımı bazı lastiklerin üzerine fazla yük binmesine ve buna bağlı olarak hızlı aşınmaya sebep olabilir.
6. Diş derinliği 1.6 mm'den az olan lastikleri kullanmayın. Özellikle ıslak zeminde lastiğin suyu boşaltması ve yere tutunması güçleşeceğinden diş derinliği bu seviyenin altına düşmüş lastiklerin değiştirilmesi emniyet açısından çok önemlidir.
7. Araç ve lastikle ilgili ayarsızlıkları (balans bozukluğu ve rot ayarsızlığı gibi) gidermeye özen gösterin. Söz konusu mekanik ayarsızlıklar sürüş konforu ve direksiyon hakimiyetinin azalmasının yanı sıra lastiklerde düzensiz ve erken aşınmaya neden olabilir.
8. Araç üreticisi tarafından onaylanmış ebattaki lastik ve jantları kullanın. Lastik ve jant ebadının birbirine uygun olmasına dikkat edin.
9. Üretildiği tarih üzerinden beş yıl geçen dış ve iç lastiklerin dikkatle kontrol edilip kullanılması gerekir. Eğer üzerinde çatlaklar oluşmuşsa söz konusu lastik kullanılmamalıdır.
10. Yola çıkmadan önce lastiklerinizi gözle kontrol etmeyi alışkanlık haline getirin. Lastiğe çivi, taş ve cam gibi yabancı maddeler batmışsa bunları çıkarın. Hasar gören lastiğinizi vakit geçirmeden tamir ettirin. Hasar görmüş veya herhangi bir nedenle hava basıncı çok azalmış lastikle yola devam etmeyin.
11. Tüm supaplar iyi durumda temiz ve kapaklı olmalıdır. Supap kapakları lastiğin içine toz ve benzeri maddelerin girmesini önler.
12. İç lastiksiz (tubeless) lastiği mutlaka tubeless janta takın. İç lastikli (tubetype) lastiğiyse kesinlikle iç lastiksiz kullanmayın.
13. Bijon somunlarının sıkılığını düzenli olarak kontrol edin. Bijon somunlarının gevşek olması durumunda sürüş emniyetinin azalmasının yanı sıra lastikte düzensiz aşınma meydana gelecektir.
14. Lastiğin üzerinde belirtilen hız ve yük limitlerini hiçbir şekilde geçmeyin. Aksi takdirde çok tehlikeli sonuçlar doğurabilecek lastik arızaları sözkonusu olabilir.
15. Üretici önerisi haricinde otomobilin dört tekerleğine aynı ebat yapı ve desende lastik takın. Farklı lastik kullanımı özellikle de farklı ebat ve yapıda lastik kullanımı araç ve lastik performansını çok olumsuz etkileyecektir.
16. Her dış lastik değişiminde jant supapını veya iç lastiği değiştirin.
17. Lastik şişirme basınçlarını iki haftada bir kontrol edin. Eğer basınç düşmüşse tavsiye edilen uygun seviyeye getirin. Isınan lastiğin hava basıncı yükselebileceğinden lastiklerin hava basıncını lastik soğukken ölçmeye ve ayarlamaya dikkat edin. Isınma sonucu yükselen hava basıncını azaltmak için lastiğin havasını boşaltma yoluna kesinlikle gidilmemelidir.